TEL: + 86 185-2101-4030

semua Kategori
EN

Laman Utama>Soalan Lazim>Mengenai Wasabi

Mengenai Wasabi
  • Mengapa Serbuk Wasabi 100% Di Pasaran Sangat Murah?

    Terdapat dua syarat: Pertama, pembekal menambahkan pati jagung ke dalamnya; Kedua, ia disaluti dengan kulit kayu wasabi.

  • Terbuat dari apa wasabi?

    Wasabi sejati dibuat dari rimpang (seperti batang tanaman yang tumbuh di bawah tanah di mana anda harapkan dapat melihat akar) dari tanaman Wasabia japonica. Rasa pedas khasnya berasal dari allyl isothiocyanate dan bukannya capsaicin lada.

  • Dari mana datangnya wasabi?

    Wasabi sebenar berasal dari memarut batang seperti akar (disebut rimpang) dari tumbuhan abadi yang berasal dari Jepun, Wasabia japonica. Ia kelihatan seperti akar lobak berwarna hijau, dan keduanya juga mempunyai profil rasa yang serupa. Ini kerana wasabi adalah anggota keluarga Brassica yang sama dengan lobak dan mustard - sebab utama mengapa menggunakan serbuk lobak sebagai pengganti berfungsi dengan baik.

  • Adakah wasabi sukar tumbuh?

    Sebenarnya, BBC pernah menyebutnya sebagai "tanaman paling sukar untuk tumbuh," dan melakukan kesalahan boleh menjadi sangat mahal bagi petani wasabi. Benih itu sendiri hampir satu dolar, dan mereka sering tidak bercambah. Tumbuhan ini sangat memilih lingkungannya, dan jika terlalu banyak kelembapan, terlalu sedikit air, atau nutrien yang salah, ia akan layu dan mati. 

  • Adakah wasabi pedas?

    Sekiranya anda pernah mempunyai wasabi, anda pasti tahu bahawa pedas, tetapi tidak terlalu panas. Ia mempunyai lebih banyak kombinasi rasa / bau herba seperti tumbuhan yang digambarkan oleh Art of Eating sebagai mempunyai bau "segar, hijau, manis, berlemak, wangi, dan seperti jeruk".

  • Daun tanaman wasabi juga boleh dimakan atau tidak?

    Walaupun rimpang wasabi mengandungi rasa yang paling pekat, keseluruhan tumbuhan boleh dimakan. Tumbuhan itu sendiri cantik, tingginya hingga kira-kira dua kaki dengan batang panjang dan renyah yang menembak di atas tanah. Daun berbentuk hati sebesar pinggan makan kecil dan merupakan penambahan biasa untuk salad atau hidangan tumis di Jepun.